FANDOM

Video Edit

Een video over dit onderwerp is beschikbaar op de pagina 'video's'

Stabilisator Edit

Een stabilisator houdt het slingeren van de caravan zoveel mogelijk tegen. Dat merk je echter niet altijd even goed. Vooral bij combinaties die uit zichzelf al vrij goed rijden, lijkt het effect minimaal. Toch is dat maar schijn. Een stabilisator vergemakkelijkt het rijden met de auto-caravancombinatie en maakt het rijgedrag wat comfortabeler. Je hebt bijvoorbeeld minder last van de luchtverplaatsing van passerende vrachtwagens of tegenliggers. En ook plotselinge windstoten van opzij hebben minder invloed.

Maar het gebruik van een stabilisator betekent niet dat je harder kunt gaan rijden! Je moet de combinatie met dezelfde zorg als altijd behandelen en ook de juiste gewichtsverhouding blijft van belang. Hetzelfde geldt voor de kogeldruk. Het enige wat een stabilisator doet, is het kritische punt naar een wat hogere snelheid verschuiven. Tegelijkertijd verkort hij echter de waarschuwingsfase. Een verkeerd beladen caravan zal hij lang in bedwang kunnen houden, maar op een bepaald moment gaat hij toch (heftig) slingeren. Dan helpt nog maar één ding: afremmen!

Zo doe je dat Edit

Een stabilisator kan tijdens het rijden vaak storend kraken. Dit is niet helemaal te vermijden. Als je de trekhaak invet, verdwijnt het gekraak weliswaar, maar dit doet de werking van de stabilisator volledig teniet. Gebruik de stabilisator daarom selectief en zet de handel alleen tijdens ritten over de snelweg omlaag.

Bron: www.anwb.nl